Rok 2024/2025

  • Egzamin ósmoklasisty 2025

    • 26 września 2024

    EGZAMIN 8-klasisty
    Informacje ogólne + ważne terminy

    Egzamin ósmoklasisty
    Od 2025 r. egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone wymaganiach ogólnych
i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego dla trzech przedmiotów egzaminacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
    Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:

    • uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
    • uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej.

    Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
    Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
    Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

    • języka polskiego
    • matematyki
    • języka obcego nowożytnego.

    Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

    Przebieg egzaminu ósmoklasisty
    Egzamin ósmoklasisty odbywa się 13-15 maja 2025r. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.‎
    Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:

    • pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
    • drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
    • trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.

    Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu z matematyki również linijkę. ‎
    Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także wnosić do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych lub korzystać z takich urządzeń w tej sali.

    Zadania na egzaminie ósmoklasisty
    W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎
    Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów, w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–2024.

    Wyniki i zaświadczenia
    W 2025 r. uczniowie poznają swoje wyniki i otrzymają zaświadczenia o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty 4 lipca. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
    Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu.
    Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
    Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.
    Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.‎

    Dzień Egzaminu

    1. W dniu egzaminu uczeń przychodzi na wyznaczoną godzinę do wyznaczonej sali w stroju galowym.
    2. Uczeń zostawia przed salą okrycie wierzchnie oraz urządzenia telekomunikacyjne.
    3. Uczeń do sali wchodzi wyłącznie z legitymacją/dokumentem potwierdzającym tożsamość, dwoma czarnymi długopisami/piórem (nie może używać długopisu ścieralnego!), na egzamin z matematyki linijką oraz butelką wody, którą stawia na podłodze przy nodze stolika.
    4. Uczeń wchodzi do sali po wyczytaniu swojego nazwiska i imienia, okazuje dokument tożsamości i siada przy stoliku oznaczonym numerkiem wylosowanym przez członka zespołu nadzorującego egzamin.
    5. Po zajęciu miejsc przewodniczący wraz z jednym z uczniów z sali odbiera od przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego (Pani Dyrektor) materiały egzaminacyjne.
    6. Można w tym czasie skorzystać z toalety.
    7. Przewodniczący zespołu nadzorującego informuje o zasadach zachowania się podczas egzaminu:
    a. nie wolno opuszczać sali – w wyjątkowych sytuacjach uczeń sygnalizuje konieczność opuszczenia sali poprzez podniesienie ręki. Po udzieleniu zgody na wyjście uczeń pozostawia na ławce zamknięty arkusz.
    b. nie wolno używać kalkulatorów i innych urządzeń oraz słowników (z wyjątkiem sytuacji, kiedy korzystanie ze słownika zostało przyznane jako forma dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty),
    c. nie wolno odwracać się i komunikować z innymi zdającymi,
    d. nie wolno zadawać pytań po rozpoczęciu egzaminu (pytania można zadać jedynie do instrukcji i kodowania.
    8. Następuje rozdanie arkuszy egzaminacyjnych oraz naklejek.
    9. Uczeń
    a. zapoznaje się z instrukcją zamieszczoną na 1. oraz 2. stronie arkusza,
    b. sprawdza kompletność arkusza: zeszyt zadań egzaminacyjnych, kartę odpowiedzi oraz podczas egzaminu z matematyki kartę rozwiązań zadań.
    c. sprawdza czy zestaw zawiera kolejne strony,
    d. sprawdza poprawność numeru pesel na naklejkach OKE (na języku polskim i angielskim 2 naklejki, na matematyce trzy naklejki)
    10. Uczeń zgłasza ewentualne nieprawidłowości.
    11. Uczeń w wyznaczonych miejscach wpisuje kod ucznia i numer pesel (na języku polskim i angielskim 2 miejsca, na matematyce trzy miejsca) oraz nakleja naklejki OKE.
    12. Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzają poprawność wpisanych danych i umieszczenia naklejek.
    13. Przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z arkuszem.
    14. Następuje rozpoczęcie egzaminu.
    15. Jeżeli uczeń zakończy na 10 minut przed czasem ostatecznego zakończenia pracy z arkuszem, zgłasza ten fakt poprzez podniesienie ręki, zamyka arkusz i odkłada go na brzeg stolika. Przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego sprawdza, czy uczeń zaznaczył odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Jeżeli nie – zleca wykonanie tej czynności.
    16. Po otrzymaniu pozwolenia uczeń nie zakłócając pracy innym opuszcza salę.
    17. Na 10 minut przed końcem czasu na pracę z arkuszem przewodniczący informuje o konieczności przenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi – instrukcja zaznaczania odpowiedzi i nanoszenia poprawek znajduje się w arkuszu egzaminacyjnym.
    18. Przewodniczący zespołu nadzorującego informuje o dodatkowych 5 minutach po zakończonym egzaminie przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi.
    19. O godzinie zakończenia uczeń zamyka arkusz i odkłada na brzeg stolika.
    20. Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzają uzupełnienie karty odpowiedzi.

    INFORMACJE KOŃCOWE

    1. SPÓŹNIENI – po rozdaniu zdającym arkuszy egzaminacyjnych uczniowie spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach, jednak nie później niż po zakończeniu czynności organizacyjnych, decyzję o wpuszczeniu do sali egzaminacyjnej ucznia spóźnionego podejmuje przewodniczący zespołu nadzorującego, ale zdający kończy pracę z arkuszem egzaminacyjnym o czasie zapisanym na tablicy (planszy). Uczeń zapoznaje się z instrukcją dla zdającego zamieszczoną na i 2. stronie arkusza. Zdający sprawdza, czy arkusz egzaminacyjny jest kompletny i zawiera kolejno ponumerowane wszystkie strony. W razie potrzeby zgłasza braki przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin i otrzymuje kompletny arkusz.

    2. W przypadku unieważnienia egzaminu z powodu niesamodzielnego rozwiązywania zadań, zgłoszenia uzasadnionych zastrzeżeń związanych z naruszeniem przepisów przeprowadzania egzaminu, zaistnienia okoliczności prowadzących do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzenia egzaminu lub niemożności ustalenia wyniku egzaminu ósmoklasisty z powodu zaginięcia lub zniszczenia pracy egzaminacyjnej, szkoła udziela szczegółowych wyjaśnień dotyczących przyczyn oraz trybu unieważnienia egzaminu. Szkoła ma obowiązek udzielenia wsparcia na kolejnych etapach przeprowadzanej procedury.

    3. Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez okręgową komisję egzaminacyjną zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.