-
KORZYSTANIE Z INTERNETU I GIER KOMPUTEROWYCH
Rodzicu
Dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi, ale miłości, zrozumienia, ciepła i zainteresowania ze strony najbliższych im dorosłych.
Jak zapewnić dziecku bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu?
- Przyjrzyj się, w jaki sposób Twoje dziecko korzysta z sieci – jakie lubi oglądać strony, jakie wybiera gry, ile czasu poświęca na przebywanie z komputerem, jakie ujawnia emocje, jak się zachowuje, kiedy musi zakończyć swój pobyt w Internecie.
- Zapoznaj się z treścią gier w jakie gra, Twoje dziecko
- Zainstaluj w komputerze dziecka programy kontroli rodzicielskiej.
- Ustal zasady, z jakich gier może korzystać Twoje dziecko, z których nie – uzasadnij to racjonalnie.
- Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie – porozmawiaj z nim na temat zagrożeń, z jakimi może się spotkać w sieci i sposobów ich unikania(www.sieciaki.pl, www.saferinternet.pl, www.dzieckowsieci.pl, www.kidprotect.pl).
- Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji czytanych w sieci.
- Ustal ramy czasowe spędzania dziecka przy komputerze (1-2 godziny dziennie, robiąc częste przerwy), nie przedłużaj wyznaczonego czasu.
- Bądź konsekwentny i stosuj zasadę: najpierw obowiązki potem komputer.
- Pokaż dziecku też inne formy spędzania wolnego czasu – porozmawiaj o korzyściach, zachęć do kontaktu z rówieśnikami i bliższego kontaktu z rodziną.
- Powinieneś wiedzieć, w jakie gry grają Twoje dzieci. Powinieneś sprawdzać, jakie gry znajdują się w domowym komputerze i w jakie gry grają dzieci u kolegi, koleżanki.
- Przed podjęciem decyzji o kupnie gry komputerowej ważne jest, abyś uzyskała rzetelną informację na jej temat. Bowiem nieświadomy rodzic może obecnie bez wahania kupić jedną z najbardziej brutalnych gier komputerowych. Należy uważnie oglądać pudełka – czasem można znaleźć napisy drukowane drobną czcionką w mało widocznym miejscu.
- Powinieneś ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać, a które z gier są dla nich niedozwolone i dlaczego. Sam zakaz nie wystarczy – ważne jest, aby rozmawiać z dziećmi o oddziaływaniu gier zawierających przemoc na ich psychikę. Należy również proponować dzieciom gry edukacyjne, logiczne, encyklopedię i programy do interaktywnej nauki języków obcych.
- Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu. Należy stosować zasadę, aby dziecko zawsze pytało o pozwolenie korzystania z gier komputerowych.
- Powinieneś bezwzględnie ograniczyć czas spędzany przy komputerze do 1-2 godziny. Szkoccy badacze określili normy bezpiecznego posługiwania się komputerem przez dzieci: do 12 roku życia nie należy używać go dłużej niż 1 godzinę, między 12 a 16 rokiem życia można korzystać z komputera najwyżej 2 godziny. Powinieneś także robić dziecku częste przerwy, „odrywać” je od komputera przynajmniej, co pół godziny.
- Konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki potem komputer.
- Częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka. Pokazywać im inne formy spędzania wolnego czasu. Więcej czasu spędzać z dzieckiem.
Porady dotyczące bezpiecznego korzystania z gier komputerowych:
Jak rodzice mogą rozpoznać pierwsze sygnały zagrożenia
- Nastolatek jest zafascynowany Internetem i jego możliwościami, ma euforyczne poczucie więzi z całym światem, nie odczuwa granic.
- Internet staje się dla niego preferowanym sposobem na poprawę nastroju, relaks, pozbycie się napięcia i myśli o trudnych dla niego sprawach.
- Zaczyna ograniczać kontakty z bliskim otoczeniem na rzecz kontaktów wirtualnych i poświęcać im coraz więcej czasu.
- Odczuwa niepokój, rozdrażnienie przy próbach przerywania lub ograniczania korzystania
z Internetu oraz ustępowanie tych stanów z chwila powrotu do komputera.
Kiedy nastolatek uzależni się od Internetu
- Wykazuje coraz większą potrzebę zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci w celu uzyskania lepszego samopoczucia, które poprzednio osiągane było w znacznie krótszym czasie.
- Czuje przymus korzystania z Internetu: pobierania wciąż nowych informacji, kompulsywnego grania w gry komputerowe, internetowe gry hazardowe, sieciowe, przeglądania blogów, oglądania filmów i zdjęć oraz uczestniczenia w czatach erotycznych, brania udziału w aukcjach, np.; allegro, dokonywania zakupów on-line itp.
- Doświadcza złego samopoczucia, drażliwości, pobudzenia psychoruchowego, lęku, depresji przy braku możliwości korzystania z komputera.
- Podejmuje nieudane próby zaprzestania użytkowania komputera.
- Ukrywa rzeczywisty czas poświęcany na przebywanie w Internecie (zamykanie się w pokoju i granie w ukryciu).
- Uzyskuje satysfakcję i poczucie wartości przede wszystkim poprzez udział w grach i spotkaniach w sieci z innymi osobami.
- Stapia się ze światem wirtualnym, ucieka od rzeczywistego życia.
- Zaniedbuje naukę, rezygnuje ze spotkań rówieśniczych, odkłada w czasie inne ważne sprawy na rzecz korzystania z komputera.
- Wchodzi w konflikty rodzinne w związku z korzystaniem z komputera, przeznacza coraz większą ilość pieniędzy np., na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, akcesoriów czy książek i czasopism o tematyce komputerowej.
- Korzysta z Internetu pomimo szkodliwych następstw (fizycznych, psychicznych, społecznych), o których wiadomo, że mają związek ze spędzaniem czasu w Internecie.
Przydatne aplikacje zapewniające bezpieczne korzystanie z sieci u dzieci w wieku przedszkolnym
Zabezpieczenie
- Android – „kontrola rodzicielska”
- System iOS (iPad, iPhone)d – „funkcja ograniczenia”
- Windows – Phone – funkcja „Moja rodzina” – w usłudze Bezpieczeństwo rodzinnej firmy Microsoft
- Windows 7 – „Ochrona Rodzicielska” – Moduł znajdziemy w panelu sterowania. Zobacz filmy pokazujące krok po kroku jak konfigurować urządzenia na dzieckosieci.pl