„POWIEDZ, A ZAPOMNĘ.
POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.
POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM.”
/Konfucjusz/
Lekcje z wykorzystaniem metod aktywnych są dla uczniów o wiele atrakcyjniejsze niż tradycyjne zajęcia. Jak uczyć, aby uczniowie przyswoili określone informacje i potrafili odnieść je do swoich doświadczeń?
Aktywne (aktywizujące) metody nauczania są technikami pracy grupowej, które szczególnie pobudzają aktywność uczniów. Ułatwiają proces uczenia się, czyniąc naukę bardziej urozmaiconą, a przez to przyjemniejszą i łatwiejszą; ożywiają atmosferę w klasie, często dając niespodziewane efekty w pracy z uczniami słabszymi. Uczniowie przyzwyczajeni do zdobywania wiedzy i umiejętności metodami aktywnymi są bardziej samodzielni, bardziej krytyczni, łatwiej formułują sądy i opinie, chętniej i odważniej biorą udział w publicznych wystąpieniach. Niektóre z tych technik wymagają od nauczyciela specjalnego przygotowania, ale z pewnością rezultaty są tego warte.
We wrześniu klasa 5 na języku polskim rozpoczęła właśnie swoje spotkania z mitologią grecką. W ruch poszły prześcieradła, firanki, obrusy, a przede wszystkim wyobraźnia. Każdy uczeń wystąpił w roli wybranej postaci i zaprezentował opis swojego bohatera, a także jego historię. Tak zaczęta przygoda z mitami na pewno pozostanie w pamięci.
Tekst: /Janina Skrzypczak- PZSP Przylesie/